Volvo 850 T-5R "T-gul" Livstidsprojekt.

En T-5R som fick smaka på mina hårda första år som bilägare och entusiast. Bilen har genomgått många perioder och smakändringar men får nu sedan 2023 lite efterlängtad kärlek med färdigt motorbygge, inredningsbyte och karossgenomgång.
  • 70 Följare
  • 56 458 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 maj
hugge81
6 maj · 84 Inlägg

Blev ju jätte bra!!!! Snyggt jobbat!

Gör som Kina köp Volvo!
Volvo T-Gul (1995)
Reso
6 maj · 247 Inlägg

hugge81 skrev:
Blev ju jätte bra!!!! Snyggt jobbat!

Tack big_smile

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
volvoqq Lastbilsmekaniker
6 maj · 5 157 Inlägg

Kan inte mer än hålla med😊

Oschpister
8 maj · 309 Inlägg

Fantastiskt! Hoppas kunna äga en sån här åtminstone en gång i livet..

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Reso
9 maj · 247 Inlägg

Hann inte bli färdig med bilen innan RFR-träffen i Väse blev fullbokad. Men hörde av mig och erbjöd mig som villig om någon lämnade återbesked. I tisdags visade det sig att någon hade fått förhinder och de frågade om jag ville komma. Såklart ville jag det. Där stod både Björn Nallens tokfeta lila C70, samt Rosendorfs också tokfeta C70. Vilka showbilar! Tyvärr var inte RFR's vita 855 V8 RWD på plats, den hade man verkligen velat se med egna ögon. Kanske nästa år big_smile

https://i.imgur.com/vM8eXoo.jpeg

https://i.imgur.com/sUyiXMw.jpeg

Däremot åkte jag hem med ett förstapris big_smile Den var en första gång om något, väldigt roligt och speciellt med tanke på bilarna som fanns där big_smile

https://i.imgur.com/WeusjP9.jpeg

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Berglund_89
9 maj · 1 479 Inlägg

Grattis och varsågod till platsen wink jag tror iaf jag anmälde mig men lämnade återbud lol
Vill ha-begäret för din bil bara växer och växer nu.. tongue

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Reso
9 maj · 247 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Grattis och varsågod till platsen wink jag tror iaf jag anmälde mig men lämnade återbud lol
Vill ha-begäret för din bil bara växer och växer nu.. tongue

Tackar dig isåfall, annars hade den ju stått och skämts på parkeringen lol
Snacka om karaktärsförändring med gul huv och andra fälgar, helt galet!

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Skinkan257
12 maj · 41 Inlägg

Har följt ditt projekt i tystnad under flera år och måste ge dig cred för det jobb du lagt ner och vad det blivit av bilen, och fan så gott det är att se bilen i sitt rätta jag med gul huv igen cool

Senast redigerat av Skinkan257 (12 maj )

Volvo 854-512 GL/SE 2.5 "Isabelle" (1994)
Volvo 855 T-5R "T-Gul" (1995)
Reso
12 maj · 247 Inlägg

Skinkan257 skrev:
Har följt ditt projekt i tystnad under flera år och måste ge dig cred för det jobb du lagt ner och vad det blivit av bilen, och fan så gott det är att se bilen i sitt rätta jag med gul huv igen cool

Riktigt kul att höra, det värmer verkligen! 🙏

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Putteliten
12 maj · 9 084 Inlägg

Reso skrev:

Putteliten skrev:
” och som avslutades med ett riktigt pang.”
Säg inte att det hänt något allvarligt! 😱
Bilen blev ju riktigt fin till slut!

Pang-glans i lacken. wink

Kanske lite fel ordval.. lol

Ja jag blev allt lite orolig. Dök upp en reel på min facebook om just 850 T5R, så jag har googlat en del bara för det. Visste du om det här?


The engine tuning was co-developed with Porsche, as was the transmission and other powertrain components. Porsche also aided in designing some of the interior, such as the Alcantara seat inserts. These cars came as standard with nearly every feature available, only a handful of options – such as heated rear seats – were available. On the North American market only two options could be chosen, a trunk-mounted Alpine 6-CD changer and no-cost 16" wheels for a smoother, more comfortable ride and driveability in snow when using all-season tires.

Senast redigerat av Putteliten (12 maj )

Reso
tisdag 22:01 · 247 Inlägg

Putteliten skrev:
Visste du om det här?
The engine tuning was co-developed with Porsche, as was the transmission and other powertrain components...

Vet inte riktigt hur mycket ur den texten som är sann, men jag är ganska säker på att; Porsche var med och designade stolarna i T-5R, samt mappningen med overboost som ger motorn 240hk. Mer än så är inte riktigt unikt på en T-5R jämfört med en T5. Växellåda är en vanlig M56 som sitter i alla 850s, och resten av motorkomponenterna är ren T5. Dvs man kan ta en styrbox från en T-5R och sätta i en T5 för att direkt få T-5R-prestanda. Och ja, alla T-5R har rubbet inom tillval, förutom värmda baksäten och el-infällbara backspeglar! 850R fick inte samma behandling, men det måste ju vara för att T-5R var limited editions och tillverkades i ett fixat antal.

Däremot så har ju 850R manuella en M59, dvs en låda med LSD. Förutom det har 850R värre koppling, större spridare, större turbo, annorlunda mappning med konstanta 250hk. Ingen större vetskap om Porsche var med och hjälpte till med all trimning, men det skulle inte förvåna mig smile

Men det är riktigt häftigt att Porsche varit en sån stor del av Volvos prestandabilar förr i tiden, om ändå det bara inte var något som sträckte sig över enbart 3 generationer, utan fortsatte så kanske man kunde ha ett genuint intresse för resterande modeller som släpptes.. Enbart S/V60 Polestar är ju med och spelar i samma liga som R-linjen sad

Senast redigerat av Reso (tisdag 22:06)

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang